Jag och ADHD?

Jag jobbar ju som bekant hårt med mig själv för att hitta orsaken till de saker som gör att jag inte kan vara exakt där jag vill vara i livet. En av de stora problemen för mig är ett ständigt ludd i huvudet. Jag har svårt att koncentrera mig på kommando. Gör oftast många olika saker på samma gång, hoppar från det ena till det andra. Har svårt att komma igång och svårt att avsluta. Det här är sådant jag varit medveten om länge. Jag är väldigt intensiv men kan även vara fullkomligt avslappnad, ibland helt frånvarande. Jag har tänkt att mina problem kommit pga att jag varit utbränd men börjar fundera över om det inte är tvärtom. Det är min känslighet och de egenskaper som skulle kunna kännetecknas som ADHD som gjorde att jag blev utbränd. Att göra saker som inte längre intresserar …..  att tvinga sig själv att fokusera när hjärnan egentligen behövde återhämtning ….. att komma på det ena fantastiska projektet efter det andra men aldrig lyckas fullfölja ……. att trötta ut människor med ens intensitet…. alla röriga intryck som letade sig in i energifältet och inte hittade någon väg ut…….. att sätta in sig själv i ett fack som var alldeles för litet…….

tiger adhdJag har aldrig varit intresserad av diagnoser eftersom jag har en fast övertygelse om att allt handlar om obalanser i systemet. Min övertygelse står fast men jag har tittat lite på kriterier för ADHD och det känns rätt klockrent på mig. Inte den hyperaktiva delen men när jag tittar närmare på det så har jag den också fast den är vänd inåt. Jag var enligt min familj hyperaktiv som barn, jag var med överallt, aldrig stilla och alltid glad. Det är intressant för jag känner att detta kan ge mig ett verktyg att arbeta utifrån. Istället för att benhårt hålla fast vid min tidigare åsikt om att diagnoser är av ondo kan jag kanske släppa taget lite om den åsikten och se att en diagnos kanske kan hjälpa människor att hitta rätt i sina liv. Däremot är ju en diagnos aldrig en ursäkt för ett specifikt beteende hos en vuxen människa, eller för en familj som har ett diagnosticerat barn. En förklaring men inte en ursäkt. Man måste alltid titta vidare på vad man kan göra för att förbättra det som inte känns bra. På vad som inte känns bra för en själv så klart, inte för att passa in i ett samhälle som inte har så många friska delar 😉

Jag tror inte  på att något är oföränderligt, vare sig ADHD, HSP eller något annat. HSP är ju ingen diagnos utan en personlighetstyp med ett känsligt nervsystem. Jag är lite HSP, lite ADHD men framförallt Indigo ( Den här sidan ger en del info om Indigobarn. Jag håller inte med om allt men mycket stämmer. Läs om du är intresserad och bilda din egen uppfattning ) som innefattar allt detta. Det innebär att man har ett högre medvetande och är här för att förändra världen. Man kan aldrig förändra en annan människa, bara sig själv. När man förändrar sig själv förändras ens omgivning automatiskt och det ger ringar på vattnet. Så enligt mig måste allt arbete börja inifrån. En diagnos tex ADHD ger ramarna för vart man ska börja det inre arbetet. Istället för att göra som jag gjort hittills, hoppa från det ena till det andra och plocka det som kommer upp kan jag kanske utgå ifrån ADHDperspektivet. Jag kanske med hjälp av de tekniker jag har i FSP och genom den enorma kunskapsbank jag faktiskt samlat på mig på min resa, rensa mitt energifält från de störningar som orsakar mina symptom.

En av egenskaperna som kopplas samman med ADHD är ju just passionen, att man blir uppfylld av det man brinner för, men att man inte klarar att hålla fokus så att det blir något av det man satt igång. För mig känns det som att denna insikt kan hjälpa mig att våga vara i min intensitet, min passion men jag måste jobba vidare på att rensa bort det som stör mitt fokus så att jag kan fortsätta hela linan ut. Det skulle vara mycket spännande att titta lite på några olika personer med ADHD genom FSPs glasögon och se om det finns gemensamma nämnare. Om jag lyckas få ordning på detta i mig själv går det att få ordning på det för alla. Det öppnar fina möjligheter tycker jag för att använda healing på ett mer strukturerat sätt än hittills. En möjlighet att kunna hjälpa de med ADHD som vill att lättare kunna kanalisera ut sin kraft, sin energi. Jag är ju så klart medveten om att vårt samhälle inte accepterar mitt synsätt men det får bli en senare fråga.

Här är en länk till en blogg som förklarar på ett lite roligt sätt vad ADHD är 🙂

Kommentera

